Liiketilasuunnittelu

Liiketilasuunnittelu

Liiketilasuunnittelukohteet ovat useimmiten laajempia, pidempikestoisia projekteja, joissa tulee tiloja suunnitellessaan huomioida myös yrityksen brändi, visuaalinen ilme, arvot sekä luonnollisesti itse liiketoiminta-alue. Liiketilasuunnitteluun kuuluu myös suuri vastuu. Suunnitelman lopputuloksen tulee olla yrityksen näköinen tila ja sen tulee olla tunnistettavissa. Johdonmukaisuus yrityksen muun visuaalisen ilmeen kanssa ja linjan jatkuminen läpi tilojen edesauttavat tätä. Onnistuneesti suunniteltu liiketila vaikuttaa vahvasti asiakaskokemukseen ja ,-käyttäytymiseen ja sen myötä sillä on vaikutusta myös yrityksen kokonaismyyntiin. Liiketila on kuin yrityksen käyntikortti, jonka tulee tehdä asiakkaaseen vaikutus välittömästi ja tuon vaikutuksen tulee kantaa koko vierailun ajan. Ensivaikutelman merkitystä ei voi tässä kohtaa liikaa painottaa. Yritykseni Finahemin slogan “Tunne Tila” kiteyttää mielestäni ajatuksen ensivaikutelmasta hyvin. Liiketilan sisustuksen uusiminen on myös loistava mahdollisuus kehittää ja fokusoida itse liiketoimintaa sekä välittää viestiä brändäyksestä ja uusista tuulista asiakkaille.

Case – Strömfors Yrityspuisto

Yksi liiketilasuunnitteluasiakkaistani on Strömfors Yrityspuisto, joka sijaitsee hurmaavalla, historiallisella Strömforsin ruukkialueella. Yrityspuisto tarjoaa yrityksille tämän upean miljöön lisäksi ensiluokkaisia toimitiloja vuokrattavaksi.

Kohde on vanha tehdasrakennus, joka huokuu innovaation historiaa. Kohteen tiloihin on ideana tuoda uudet tuulet brändin uudistuksen rinnalla ja minulla on ollut ilo ja kunnia päästä suunnittelemaan tiloille tätä uutta ilmettä. Jo ensi käynnillä inspiroiduin kohteesta valtavasti. Niin paljon historiaa ja potentiaalia luoda kohteesta todellinen elämys, joka houkuttelee yrityksiä vuokraamaan toimitiloja. Strömfors Yrityspuiston aulatilat ovat ne, joihin uudistus ensimmäisenä kohdistuu. Sisäänkäynti ja aula. Tilat, joihin asiakkaat astuvat ensimmäisenä. Näiden tulee tehdä lähtemätön vaikutus asiakkaaseen ja niiden tulee olla linjassa myös yrityksen brändin kanssa. Mielestäni on äärimmäisen tärkeää, että tiloista tunnistaa heti sisään astuttaessa jo mikä yritys on kyseessä. Brändisuunnittelun ollessa käynnissä yhtäaikaa liiketilasuunnittelun kanssa, on esimerkiksi tiloihin tuotava värimaailma koordinoitava yhteen, jotta se on yhtenäinen yrityksen visuaalisen ilmeen kanssa.

Vanhassa tehdasrakennuksessa on 50 -luvun henkeä ja teollisuushistoria näkyy selvästi. Myöhemmät vuosikymmenet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja tiloista löytyy nyt hieman sekalainen kombinaatio pintoja, materiaaleja ja kalusteita. Suunnittelun lähtökohtana oli korostaa tuota 50 -lukua ja tuoda sen rinnalle industrial -tyyli vahvasti esiin. Tiloihin haluttiin tuoda vau-efektiä ja rohkeitakin ratkaisuja, jotka todella jäävät Yrityspuiston asiakkaiden mieleen.

Tämän jutun kuvissa näkyy suuntaviivoja tiloihin tuotavista sävymaailmasta ja pinnoista. Betonimaista pintaa harmaan eri sävyissä, terracottaa aksenttivärinä kunnioittaen rakennuksen tiiliverhoilua, dramaattista mustaa tehosteena ja metallinhohtoa mausteena. Industrial -tyyliä kohteeseen luodaan mm. tuomalla esille paneelien alle peitettyjä putkia ja korostaen myös muita tehdasmaisia elementtejä. Kalustukseen tuodaan 50-luvun muotokieli ja materiaaleihin mm. samettia sekä tiikkiä. Tiloihin tuodaan myös upeita industrial -tyylisiä valaisimia.

Remontti on parhaillaan työn alla ja en malta odottaa miltä kohde näyttää valmiina. Tästä syntyy varmasti aivan upea kokonaisuus!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *